2015 – in aanbouw | …
In 2015 is er een Philotrain model in mijn collectie terecht gekomen. Het model was in een vrij slechte toestand. De buffers ontbraken, diverse delen waren verbogen, er was lakschade, corrosie, het model reed niet én er zat een dikke vieze en plakkerige laag stof op. Het model rook naar nicotine. Het fabrieksplaatje van Philotrain laat zien dat het modelnummer 001 draagt en dus de eerste in de reeks van 40 gebouwde modellen uit 1984 is. Helaas was er geen verpakking.
Het model vroeg om een grondige reparatie en allereerst een warm bad om alle viezigheid eraf te halen. Onder de laag stof kwam een redelijke stoomlok tevoorschijn, maar er waren genoeg schades te constateren. Bovendien reed de lok niet. Het doel was om het model cosmetisch op te knappen en het goed rijdend te krijgen. Daarvoor moest er een nieuwe motor (Mashima) in en moest er de mogelijkheid voor een NEM-koppeling gemaakt worden.




Nieuwe (semi-)originele verpakking
Ik bewaar altijd mijn originele verpakkingen. In mijn ogen is dit onderdeel van het model en mag deze niet weggegooid worden. De aanwezigheid of afwezigheid bepaald mede de waarde van een model. Helaas was de verpakking van de 6024 verdwenen. Bij een exclusief model vind ik de verpakking des te belangrijker, daarom heb ik in 2017 Philotrain aangeschreven om te vragen of zij wat voor mij konden betekenen. Helaas konden zij niet de voormalige groene doos leveren, maar wel moderne blauwe kleurige doos compleet met op maat gemaakte inlay. Met de gegevens van het fabrieksplaatje kon er zelfs een sticker ingevuld worden. Door de topservice van Philotrain heeft de 6024 weer een (semi-)originele verpakking.

Chassis en drijfwerk
Nader te beschrijven.
